Os ofrecemos el listado de nominados a los premios Eisner, también reconocidos como los Óscars de los cómics. Entre los destacados, el dibujante Juanjo Guarnido que ha sido galardonado por su trabajo en “Blacksad“.

image1Se han anunciado los ganadores de los premios Eisner 2011, vigésima tercera edición, que se han entregado durante la convención Comic-Con de San Diego.
Debemos destacar a Juanjo Guarnido, que ha recibido un merecido premio por su obra maestra “Blacksad” como mejor autor multimedia, por delante de autores de la talla de Lynda Barry, Brecht Evens, Janet Lee o Eric Liberge.

• Mejor historia corta.
“Bart on the Fourth of July” de Peter Kuper, en “Bart Simpson num.54” (Bongo)
“Batman, in Trick for the Scarecrow” de Billy Tucci, en “DCU Halloween Special 2010” (DC)
“Cinderella” de Nick Spencer y Rodin Esquejo, en “Fractured Fables” (Silverline Books/Image)
“Hamburgers for One” de Frank Stockton, en “Popgun vol.”4 (Image)
“Little Red Riding Hood” de Bryan Talbot y Camilla d’Errico, en ‘Fractured Fables’ (Silverline Books/Image)
“Post Mortem” de Greg Rucka y Michael Lark, en “I Am an Avenger num.2” (Marvel)

• Mejor número individual.
“The Cape” de Joe Hill, Jason Ciaramella, y Zack Howard (IDW)
“Fables num.100” de Bill Willingham, Mark Buckingham, y otros (Vertigo/DC)
“Hellboy: Double Feature of Evil” de Mike Mignola y Richard Corben (Dark Horse)
“Locke & Key: Keys to the Kingdom num.1: Sparrow” de Joe Hill y Gabriel Rodriguez (IDW)
“Unknown Soldier num.21: A Gun in Africa” de Joshua Dysart y Rick Veitch (Vertigo/DC)

• Mejor serie.
“Chew” de John Layman y Rob Guillory (Image)
“Echo” de Terry Moore (Abstract Studio)
“Locke & Key” de Joe Hill y Gabriel Rodriguez (IDW)
“Morning Glories” de Nick Spencer y Joe Eisma (Shadowline/Image)
“Naoki Urasawa’s 20th Century Boys” de Naoki Urasawa (VIZ Media)
“Scalped” de Jason Aaron y R. M. Guéra (Vertigo/DC)

• Mejor serie limitada o arco argumental.
“Baltimore: The Plague Ships” de Mike Mignola, Christopher Golden y Ben Stenbeck (Dark Horse)
“Cinderella: From Fabletown with Love” de Chris Roberson y Shawn McManus (Vertigo/DC)
“Daytripper” de Fábio Moon y Gabriel Bá (Vertigo/DC)
“Joe the Barbarian” de Grant Morrison y Sean Murphy (Vertigo/DC)
“Stumptown” de Greg Rucka y Matthew Southworth (Oni)

• Mejor serie nueva.
“American Vampire” de Scott Snyder, Stephen King y Rafael Albuquerque (Vertigo/DC)
“iZombie” de Chris Roberson y Michael Allred (Vertigo/DC)
“Marineman” de Ian Churchill (Image)
“Morning Glories” de Nick Spencer y Joe Eisma (Shadowline/Image)
“Superboy” de Jeff Lemire y Pier Gallo (DC)

• Mejor publicación infantil.
“Amelia Earhart: This Broad Ocean” de Sara Stewart Taylor y Ben Towle (Center for Cartoon Studies/Disney/Hyperion)
“Amelia Rules!: True Things (Adults Don’t Want Kids to Know)” de Jimmy Gownley (Atheneum/Simon & Schuster)
“Binky to the Rescue” de Ashley Spires (Kids Can Press)
“Scratch9” de Rob M. Worley y Jason T. Kruse (Ape Entertainment)
“Tiny Titans” de Art Baltazar y Franco (DC)
“The Unsinkable Walker Bean” de Aaron Renier (First Second)

• Mejor publicación juvenil.
“Ghostopolis” de Doug TenNapel (Scholastic Graphix)
“Hereville: How Mirka Got Her Sword” de Barry Deutsch (Amulet Books)
“Return of the Dapper Men” de Jim McCann y Janet Lee (Archaia)
“Smile” de Raina Telgemeier (Scholastic Graphix)
“Yummy: The Last Days of a Southside Shorty” de G. Neri y Randy DuBurke (Lee & Low)

• Mejor publicación de humor.
“Afrodisiac” de Jim Rugg y Brian Maruca (Adhouse)
“Comic Book Guy: The Comic Book” de Ian Boothby, John Delaney y Dan Davis (Bongo)
“Drinking at the Movies” de Julia Wertz (Three Rivers Press/Crown)
“I Thought You Would Be Funnier” de Shannon Wheeler (BOOM!)
“Literature: Unsuccessfully Competing Against TV Since 1953” de Dave Kellett (Small Fish Studios)
“Prime Baby” de Gene Luen Yang (First Second)

• Mejor antología.
“The Anthology Project” de Joy Ang y Nick Thornborrow (Lucidity Press)
“Korea as Viewed by 12 Creators” de Nicolas Finet (Fanfare&Midot/Ponent Mon)
“Liquid City, vol. 2” de Sonny Liew y Lim Cheng Tju (Image)
“Mouse Guard: Legends of the Guard” de Paul Morrissey y David Petersen (Archaia)
“Trickster: Native American Tales” de Matt Dembicki (Fulcrum Books)

• Mejor webcómic.
“Abominable Charles Christopher” de Karl Kerschl
“The Bean” de Travis Hanson
“Lackadaisy” de Tracy Butler
“Max Overacts” de Caanan Grall
“Zahra’s Paradise” de Amir and Khalil

• Mejor trabajo basado hechos reales.
“It Was the War of the Trenches” de Jacques Tardi (Fantagraphics)
“Picture This: The Nearsighted Monkey Book” de Lynda Barry (Drawn & Quarterly)
“Special Exits: A Graphic Memoir” de Joyce Farmer (Fantagraphics)
“Treasury of XXth Century Murder: The Terrible Axe Man of New Orleans” de Rick Geary (NBM)
“Two Generals” de Scott Chantler (McClelland & Stewart)
“You’ll Never Know Book 2: Collateral Damage” de Carol Tyler (Fantagraphics)

• Mejor adaptación al cómic.
“Dante’s Divine Comedy” de Seymour Chwast (Bloomsbury)
“The Little Prince” de Joann Sfar (Houghton Mifflin Harcourt)
“The Marvelous Land of Oz”, de Eric Shanower y Skottie Young (Marvel)
“7 Billion Needles, vols. 1 and 2” de Nobuaki Tadano (Vertical)
“Silverfin: A James Bond Adventure” de Charlie Higson y Kev Walker (Disney/Hyperion Books)

• Mejor nuevo álbum.
“Elmer” de Gerry Alanguilan (SLG)
“Finding Frank and His Friend: Previously Unpublished Work by Clarence ‘Otis’ Dooley” de Melvin Goodge (Curio & Co.)
“Market Day” de James Sturm (Drawn & Quarterly)
“Return of the Dapper Men” de Jim McCann y Janet Lee (Archaia)
“Wilson” de Daniel Clowes (Drawn & Quarterly)

• Mejor reedición en álbum.
“The Amazing Screw-on Head and Other Curious Objects” de Mike Mignola (Dark Horse)
“Beasts of Burden: Animal Rites” de Evan Dorkin y Jill Thompson (Dark Horse)
“Motel Art Improvement Service” de Jason Little (Dark Horse)
“The Simpsons/Futurama Crossover Crisis” de Ian Boothby, James Lloyd y Steve Steere Jr. (Abrams Comicarts)
“Tumor” de Joshua Hale Fialkov y Noel Tuazon (Archaia)
“Wednesday Comics” de Mark Chiarello (DC)

• Mejor edición histórica de tiras diarias.
“Archie: The Complete Daily Newspaper Strips, 1946–1948” de Bob Montana (IDW)
“40: A Doonesbury Retrospective” de G.B. Trudeau (Andrews McMeel)
“George Heriman’s Krazy Kat: A Celebration of Sundays” de Patrick McDonnell y Peter Maresca (Sunday Press Books)
“Polly and Her Pals Complete Sunday Comics, vol.1” de Cliff Sterrett (IDW)
“Roy Crane’s Captain Easy, vol.1” de Rick Norwood (Fantagraphics)

• Mejor edición histórica de comic-books.
“Dave Stevens’ The Rocketeer Artist’s Edition” de Scott Dunbier (IDW)
“The Horror! The Horror! Comic Books the Government Didn’t Want You to Read!” de Jim Trombetta (Abrams Comicart)
“The Incal Classic Collection” de Alejandro Jodorowsky y Moebius (Humanoids)
“Lynd Ward: Six Novels in Woodcuts” de Art Spiegelman (The Library of America)
“Thirteen “Going on Eighteen” de John Stanley (Drawn & Quarterly)

• Mejor edición americana de material extranjero.
“It Was the War of the Trenches” de Jacques Tardi (Fantagraphics)
“The Killer: Modus Vivendi” de Matz y Luc Jacamon (Archaia)
“King of the Flies, Book One: Hallorave” de Mezzo y Pirus (Fantagraphics)
“The Littlest Pirate King” de David B. y Pierre Mac Orlan (Fantagraphics)
“Salvatore” de Nicolas De Crécy (NBM)

• Mejor edición americana de material asiático.
“Ayako” de Osamu Tezuka (Vertical)
“Bunny Drop” de Yumi Unita (Yen Press)
“A Drunken Dream and Other Stories” de Moto Hagio (Fantagraphics)
“House of Five Leaves” de Natsume Ono (VIZ Media)
“Naoki Urasawa’s 20th Century Boys” de Naoki Urasawa (VIZ Media)

• Mejor guionista.
Ian Boothby por “Comic Book Guy: The Comic Book”, “Futurama Comics nums.47–50”, “Simpsons Comics nums. 162 y 168”, “Simpsons Super Spectacular nums.11–12” (Bongo)
Joe Hill por “Locke & Key” (IDW)
John Layman por “Chew” (Image)
Jim McCann por “Return of the Dapper Men” (Archaia)
Nick Spencer por “Morning Glories”, “Shuddertown”, “Forgetless” y “Existence 3.0” (Image)

• Mejor autor completo.
Daniel Clowes por “Wilson” (Drawn & Quarterly)
Darwyn Cooke por “Richard Stark’s Parker: The Outfit” (IDW)
Joe Kubert por “Dong Xoai, Vietnam 1965” (DC)
Terry Moore por “Echo” (Abstract Studio)
James Sturm por “Market Day” (Drawn & Quarterly)
Naoki Urasawa por “Naoki Urasawa’s 20th Century Boys” (VIZ Media)

• Mejor artista multimedia.
Lynda Barry por “Picture This: The Nearsighted Monkey Book’ (Drawn & Quarterly)
Brecht Evens por “The Wrong Place’ (Drawn & Quarterly)
Juanjo Guarnido por “Blacksad” (Dark Horse)
Janet Lee por “Return of the Dapper Men” (Archaia)
Eric Liberge por “On the Odd Hours” (NBM)
Carol Tyler por “You’ll Never Know Book 2: Collateral Damage” (Fantagraphics)

• Mejor portadista.
Rodin Esquejo por “Morning Glories” (Shadowline/Image)
Dave Johnson por “Abe Sapien: The Abyssal Plain” (Dark Horse), “Unknown Soldier” (Vertigo/DC), “Punisher/Max” y “Deadpool” (Marvel)
Mike Mignola por “Hellboy, Baltimore: The Plague Ships” (Dark Horse)
David Petersen por “Mouse Guard: Legends of the Guard” (Archaia)
Yuko Shimizu por “The Unwritten” (Vertigo/DC)

• Mejor colorista.
Jimmy Gownley por “Amelia Rules!: True Things” (Adults Don’t Want Kids to Know), “Amelia Rules!: The Tweenage Guide to Not Being Unpopular” (Atheneum/Simon & Schuster)
Metaphrog (Sandra Marrs and John Chalmers) por “Louis: Night Salad” (Metaphrog)
Dave Stewart por “Hellboy”, “BPRD”, “Baltimore, Let Me In” (Dark Horse), “Detective Comics” (DC), “Neil Young’s Greendale”, “Daytripper”, y “Joe the Barbarian” (Vertigo/DC)
Hilary Sycamore por “City of Spies”, “Resistance”, “Booth”, “Brain Camp” y “Solomon’s Thieves” (First Second)
Chris Ware por “Acme Novelty Library 20: Lint” (Drawn & Quarterly)

• Mejor rotulista.
Darwyn Cooke por “Richard Stark’s Parker: The Outfit” (IDW)
Dan Clowes por “Wilson” (Drawn & Quarterly)
Jimmy Gownley por “Amelia Rules!: True Things” (Adults Don’t Want Kids to Know), “Amelia Rules!: The Tweenage Guide to Not Being Unpopular” (Atheneum/Simon & Schuster)
Todd Klein por “Fables”, “The Unwritten”, “Joe the Barbarian”, “iZombie” (Vertigo/DC), “Tom Strong and the Robots of Doom” (WildStorm/DC), “SHIELD” (Marvel) y “Driver for the Dead” (Radical)
Doug TenNapel por “Ghostopolis” (Scholastic Graphix)
Chris Ware por “Acme Novelty Library 20: Lint” (Drawn & Quarterly)

• Mejor publicación sobre cómics.
“Alter Ego” de Roy Thomas (TwoMorrows)
“The Beat” de Heidi MacDonald (www.comicsbeat.com)
“ComicBookResources” de Jonah Weiland (www.comicbookresources.com)
“ComicsAlliance” de Laura Hudson (www.comicsalliance.com)
“The Comics Reporter” de Tom Spurgeon (www.comicsreporter.com)
“USA Today Comics Section de Life Section Entertainment” de Dennis Moore y John Geddes (www.usatoday.com/life/comics/index)

• Mejor libro sobre cómics.
“Doonesbury and the Art of G. B. Trudeau” de Brian Walker (Yale University Press)
“Fire and Water: Bill Everett, the Sub-Mariner, and the Birth of Marvel Comics” de Blake Bell (Fantagraphics)
“The Oddly Compelling Art of Denis Kitchen de Denis Kitchen and Charles Brownstein” de John Lind y Diana Schutz (Dark Horse Books)
“Shazam! The Golden Age of the World’s Mightiest Mortal” de Chip Kidd y Geoff Spear (Abrams Comicarts)
“75 Years of DC Comics: The Art of Modern Mythmaking” de Paul Levitz (TASCHEN)

• Mejor diseño de publicación.
“Dave Stevens’ The Rocketeer Artist’s Edition” de Randall Dahlk (IDW)
“Polly and Her Pals Complete Sunday Comics, vol. 1” de  Lorraine Turner y Dean Mullaney (IDW)
“Return of the Dapper Men” de  Todd Klein (Archaia)
-“75 Years of DC Comics: The Art of Modern Mythmaking” de Josh Baker (TASCHEN)
“Two Generals” de Jennifer Lum (McClelland & Stewart)

• Hall of Fame.
Selección del jurado: Ernie Bushmiller, Jack Jackson, Martin Nodell y Lynd Ward.
Elegidos: Mort Drucker, Harvey Pekar, Roy Thomas, Marv Wolfman.

Más información en www.eisnerawards.com